JuhaMalmi

Maahanmuuton kustannukset Vantaalla yli 100 miljoonaa euroa

  • Maahanmuuton kustannukset Vantaalla yli 100 miljoonaa euroa

Vantaan taloustilanne on erittäin vakava. Meillä on yli miljardin euron velat. Kaikki kustannukset pyritään avaamaan, arvioimaan ja asettamaan tärkeysjärjestykseen - mihin on varaa ja mistä karsitaan. Kouluja on lakkautettu, lastensuojelun ja vanhustenhoidon tilanne on kriittinen. Jonot palvelujen piiriin ovat pitkät.

Miten voi olla mahdollista, että tällaisessa tilanteessa ei ole arvioitu maahanmuuttajien aiheuttamia kustannuksia ja sitä miten niitä voitaisiin minimoida? Perussuomalaiset ovat pyytäneet laskelmia. Niitä ei ole saatu.  Onko maahanmuuttajien aiheuttamat kustannukset jotenkin ideologisesti suojeltua aluetta? Virkamiehet eivät ole esittäneet edes arviota. Tässä tarkkoja lukuja ja arvioita.

Maahanmuuttajien sosiaalitukimenot ovat suhteellisesti yli kaksinkertaiset kantaväestöön verrattuna eli 25,3 miljoonaa euroa (toimeentulotuki 12,7, asumistuki 9,2 ja työmarkkinatuki 3,6).  Työllistämispalvelut 2,6 miljoonaa.  Koulutusmenot ovat 24,4 miljoonaa euroa ja varhaiskasvatuksen 14,9 miljoonaa. Sosiaali- ja terveystoimen menot ovat 57,5 miljoonaa.

Maahanmuuttajien kustannukset ovat Vantaalla siis arviolta 124,7 miljoonaa euroa vuodessa. Näissä laskelmissa ei ole mukana työttömyyspäivärahoja, tulkkauskustannuksia eikä hallinnon kuluja. Ei myöskään harmaan talouden ja rikollisuuden aiheuttamia kustannuksia.

Ennusteen mukaan maahanmuuttajien määrä kaksinkertaistuu 10 vuodessa. Samoin kustannukset. Vantaan talous ei tätä kestä ilman leikkauksia peruspalveluihin.  Mitä voidaan tehdä? Lisää valmennusta ja työllistymistä edistävää toimintaa ja yritysneuvontaa? Ei vakuuta.

Parasta maahanmuuttopolitiikkaa olisi selvittää perusteellisesti se, kuinka paljon ja mille toimialoille tarvitsemme maahanmuuttajia. Jos tarvitsemme. Sen jälkeen olisi varmistettava jo lähtömaassa, että henkilöllä on kielen ja koulutuksen suhteen edellytykset integroitua suomalaiseen yhteiskuntaan. Tämä olisi sekä maahanmuuttajien että yhteiskuntamme yhteinen etu.

Alkuperäinen kirjoitus julkaistu Vantaan Sanomissa 31.1.2015

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

11Suosittele

11 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (23 kommenttia)

Esa Niemi

Kustannusten piilottelu ei kyllä sovi avoimeen yhteiskuntaan.

Mitä enemmän lukujen antamista vältellään, niin sitä enemmän kasvaa epäilyt, että kustannuksia piilotellaan.

Perusteita kustannusten piilottamiselle ei ole ja päinvastoin kustannusten avaamisella pitäisi kyetä osoittamaan maahanmuutto taloudellisesti kannattavaksi. Se on paras lääke epäilyille, että maahanmuutto maksaisi paljon ja maahanmuuttopolitiikan suosio kasvaisi suuresti.

Kustannusten avaamisella ei voi siis hävitä ja se on win-win tilanne kaikille.

Jari Nyberg

Ei niitä kustannuksia voi esitellä, koska ne ovat niin järkyttävän suuria. Jokainen humanitaarinen maahanmuuttaja on käytännössä yksi eläkeläinen lisää. Tutkimuksien mukaan syrjäytyminen periytyy, joten olemme kasvattamassa elättisukupolvia, jotka jätämme lastemme kontolle. Minusta on aika käsittämätöntä, että me teemme nyt sellaisia päätöksiä, jotka tulevat erittäin paljon vaikuttamaan lastemme ja lastenlapsiemme elämään. Emmekä kysy heiltä yhtään mitään.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Eikös Vantaan velkataakan pitäisi alkaa pienenemään kehäradan ja Kehä III:n jättiremonttien hiljalleen valmistuessa?

Mamujen määrä saadaan vakiintumaan sillä, että kaupungin vuokrataloihin ei enää oteta uusia maahanmuuttaja-asukkeja ja uusiin valmistuviin vuokra-asuntoihin otetaan asukkaita myös muilla kuin humanitäärisillä tai sosiaalisilla perusteilla.

Näin Vantaalle saataisiin myös jokunen veronmaksaja pelkkien nauttijoiden sijasta.

Kun majatalossa ei ole enää sijaa, niin tulokkaat menevät toiseen majataloon. Esimerkiksi Lieksassa riittää lääniä uus-suomalaisille olla ja rakentaa yhteiskuntaa.

Käyttäjän vaulanorrena kuva
Vaula Norrena

On totta, että maahanmuuttaja-aikuiset tarvitsevat enemmän tukitoimia kuin kantasuomalaiset, osin koska suomalaiset työnantajat vaativat täydellistä kielitaitoa.
On myös totta, että Suomessa on jo koko joukko töitä, joithin ei löydy tarpeeksi suomalaisia tekijöitä (siivooja, kerroshoitaja, sairaanhoitaja, lähihoitaja, rakennustyöläinen jne).

Kun nyt kuitenkin ikäpyramidimme seisoo kärjellään ja sata työssäkäyvää elättää Suomessa jo 134 ei-työssäkäyvää (eläkeläiset, lapset, opiskelijat, työttömät jne), eikö kannattaisi keskittyä siihen, että töitä tehdään ja talous saadaan pyörimään ja että kuluttajiakin olisi maassa tarpeeksi?
Saksan ja Ruotsin taloudellinen pärjääminen perustuu suurelta osin siihen, että he ovat ottaneet maahan lisää kuluttajia ja täten saaneet aikaan kasvua. Meillä sen sijaan EVA:N selvityksen mukaan työllisiä on sama määrä kuin 80-luvun lopulla, eli näin katsoen talous ei ole kasvanut.

Silti Suomessakin maahanmuuton kustannukset (maksetut tuet ja avut miinus saadut verotulot maahanmuuttajilta) ovat plus-merkkiset + 0,16%.
Maahanmuuttajista työllisiä on 74%, jokseenkin sama määrä kuin kantasuomalaisista.

Tutustukaapa oheiseen OECD Migration Outlook 2014- tutkimukseen, sivun alareunassa on nopeat graafit katsottavaksi.
http://www.oecd.org/migration/international-migrat...

Esa Niemi

Vaula Norrena:
"On totta, että maahanmuuttaja-aikuiset tarvitsevat enemmän tukitoimia kuin kantasuomalaiset, osin koska suomalaiset työnantajat vaativat täydellistä kielitaitoa."

Muualla maailmassa tämä onnistuu ilman tukitoimia, Suomi on tässä suhteessa poikkeuksellinen. Maahanmuuttajaryhmissä on huomattavia eroja ja voimme valikoida parhaiten työllistyviä sitä mukaa kun heille löytyy tarvetta. Vähäisten resurssien tuhlaaminen huonosti työllistyvään ryhmään tehdään muiden resursseja tarvitsevien kustannuksella. Täytyy muistaa, että olemme eläneet jo yli varojen ja edessä on miljardiluokan säästötalkoot.

Vaula Norrena:
"On myös totta, että Suomessa on jo koko joukko töitä, joithin ei löydy tarpeeksi suomalaisia tekijöitä (siivooja, kerroshoitaja, sairaanhoitaja, lähihoitaja, rakennustyöläinen jne)."

Työmarkkinaongelmaa ei ratkaista sossun tuella. Kaikkiin näihin löytyy tekijöitä jos vain palkka ja työehdot kohtaavat eivätkä palkkoja tai työehtoja voi dumpata halpatyövoimalla, joka saa elinkustannuksiin riittämättömän osan sossusta.

Meillä on ylitarjontaa hoitajista, mutta hoitajapula koskee lähinnä nollasopimuksilla työskenteleviä. 20 000 hoitajaa on vaihtanut alaa huonon palkan ja työehtojen takia, 5 000 hoitajaa on työttömänä Uudenmaan alueella ja jos kuukausipalkkainen vakanssi vapautuu, niin työnantaja saa satoja hakemuksia.

Vaula Norrena:
"Kun nyt kuitenkin ikäpyramidimme seisoo kärjellään ja sata työssäkäyvää elättää Suomessa jo 134 ei-työssäkäyvää (eläkeläiset, lapset, opiskelijat, työttömät jne), eikö kannattaisi keskittyä siihen, että töitä tehdään ja talous saadaan pyörimään ja että kuluttajiakin olisi maassa tarpeeksi?"

Nämä ovat rakenteellisia ongelmia ja ne voidaan korjata rakenteellisesti. Koulutusta tehostamalla työmarkkinat saavat enemmän väkeä ja eläkeikään tai eläke-ehdoilla saadaan eläkeläisistäkin iso joukko töihin. Työt automatisoituvat, traktorikin vei miehet pelloilta samoin kuin roboteilla toimiva varasto vie SOK Inexin varastomiehistä ison osan. Meillä on lähinnä pulaa työpaikoista. Väki ei vähene koska olemme osa reilun 500 miljoonan ihmisen työmarkkina-aluetta.

Vaula Norrena:
"Saksan ja Ruotsin taloudellinen pärjääminen perustuu suurelta osin siihen, että he ovat ottaneet maahan lisää kuluttajia ja täten saaneet aikaan kasvua. Meillä sen sijaan EVA:N selvityksen mukaan työllisiä on sama määrä kuin 80-luvun lopulla, eli näin katsoen talous ei ole kasvanut."

Sosiaaliperäinen maahanmuutto tekee Saksassakin tappiota ja heikentää asukkaiden ostovoimaa, samoin Suomessakin.

Suomen työllisyys nojautuu pöhöttyneeseen julkiseen sektoriin, joka on nelinkertaistunut vuoden 1950 jälkeen. Yksityisellä sektorilla työskentelee vähemmän ihmisiä kuin vuonna 1950. Kulutus on kiinni tuloista ja köyhyys on tuplaantunut vuodesta 1990 lähtien, sen lisäksi työpaikat ovat osa-aikaistuneet, määräaikaistuneet ja viime aikoina muuttuneet nollasopimuksiksi.

Vaula Norrena:
"Silti Suomessakin maahanmuuton kustannukset (maksetut tuet ja avut miinus saadut verotulot maahanmuuttajilta) ovat plus-merkkiset + 0,16%.
Maahanmuuttajista työllisiä on 74%, jokseenkin sama määrä kuin kantasuomalaisista."

Höpsis. Voimme osoittaa vaikka Talvivaara Oyj:n voitolliseksi mitä enemmän kuluja jätetään huomioimatta.

Tutkimus ei tainnut mennä muutoinkaan ihan esittämäsi mukaisesti, mutta se on jo toinen juttu. Tutkimus tehtiin aikana ennen talouskriisiä ja Nokia oli esitellyt suurimman tuloksensa ja oli maailman suurin kännykkäjätti. Elcoteq oli myös kovassa kunnossa ja teki juuri reilun 4 miljardin euron liikevaihdon. Tännään ict-firmat pyrkivät kilpaa eroon työntekijöistä ja Elcoteq asetettiin konkurssiin jo jokunen vuosi sitten. Näin ne ajat muuttuvat, vaikka hokemat pysyvät samoina.

Eero Mattila

Suomalaista paperinpyöritys- maahanmuuttopolitiikkaa on hyvin vaikea ymmärtää...
- Tänne on suhteellisen helppo tulla, mutta maahantulon jälkeen työntekoa, pankkitilin avaamista vaikeutetaan. Hallinto pyörittää papereita ja aikaa kuluu yleensä useampi vuosi, että saadaan joku päätös aikaan. Tänä aikana maahanmuuttajan pitäisi vain olla ja käydä jotain kursseja. Kun töitä ei saa tehdä, ihmiset on pakostakin yhteiskunnan elätteinä.
- Miksi maahanmuuttaja ei saa tehdä työtä? Miksi maahanmuuttaja ei saa avata pankkitiliä, että palkanmaksu onnistuisi? Miksi maahanmuuttajan ajokortin saantia hankaloitetaan?
- Nykyinen maahanmuuttopolitiikka nimenomaa luo ongelmia ja estää maahanmuuttajia integroitumasta Suomeen. Useimmat eivät enää halua työmarkkinoille 3 vuoden pallottelun jälkeen - he ovat sijoittuneet pysyvästi muille markkinoille...
- Milloin koittaisi se aika, että hallinnon luomiin ongelmiin puututaan? Tämä sama Suomi-ilmiö on lähes jokaisessa virastossa. Hallinto toimii juuri päinvastoin kun sen pitäisi.

Esa Niemi

Eero Mattila:
"- Tänne on suhteellisen helppo tulla, mutta maahantulon jälkeen työntekoa, pankkitilin avaamista vaikeutetaan."

Lainsäätäjän tarkoitus on, että pankkitilin omistaja tunnistetaan. Sitä koskee lukuisat kansainväliset rahanpesua koskevat sopimukset. Ratkaisu: maahanmuuttaja voi muuttaa maahan jossa pankkitilin avaaminen onnistuu ilman henkilöllisyyden tunnistamista.

Eero Mattila:
"Hallinto pyörittää papereita ja aikaa kuluu yleensä useampi vuosi, että saadaan joku päätös aikaan. Tänä aikana maahanmuuttajan pitäisi vain olla ja käydä jotain kursseja. Kun töitä ei saa tehdä, ihmiset on pakostakin yhteiskunnan elätteinä."

Onko tämä mutuiluun perustuvaa sentimentaalisuutta, vai löytyykö ihan oikeita tapauksia esille? Se on totta, että henkilöllisyyden ollessa epävarma ja henkilön ollessa haluton selvittämään henkilöllisyyttä, siinä voi mennä aikaa. Toinen kuviteltava tilanne on kielteinen turvapaikkapäätös, jossa kielteisen päätöksen saanut valittaa kaikki oikeusasteet läpi. Muissa tapauksissa tapausten käsittelyaika ylittyy siksi, että maahanmuuttajia tulee enemmän kuin meillä on resursseja hoitaa näitä määriä. Suomalaisten asioiden hoitokin kestää pitkään jos olet huomanut.

Eero Mattila:
2- Miksi maahanmuuttaja ei saa tehdä työtä? Miksi maahanmuuttaja ei saa avata pankkitiliä, että palkanmaksu onnistuisi? Miksi maahanmuuttajan ajokortin saantia hankaloitetaan?"

Saa tehdä töitä, moni on jo töissä. Monella maahanmuuttajalla on pankkitili. Maahanmuuttajilla on ajokorttejakin ja sossukin maksaa niitä.

Eero Mattila:
"- Nykyinen maahanmuuttopolitiikka nimenomaa luo ongelmia ja estää maahanmuuttajia integroitumasta Suomeen. Useimmat eivät enää halua työmarkkinoille 3 vuoden pallottelun jälkeen - he ovat sijoittuneet pysyvästi muille markkinoille..."

Vastaanottokyvyn ylittävä maahanmuuuttopolitiikka ei ole kenellekään win-win tilanne. Siksi meidän tulee suhteuttaa maahanmuutto vastaanottokykyyn sekä kotoutumisen tuloksiin. Maahan voi tulla sitä mukaa kun maahanmuuttajat saadaan kotoutettua ja työllistettyä. Töihin meno ei ole halusta kiinni, vaan velvollisuudesta. Annat tuossa perusteet säätää maahanmuuttopolitiikkaa siten, että otamme vastaan niitä, joilla on syrjäytymisherkkiä ryhmiä parempia mahdollisuuksia työllistyä. Keniastakin saamme siivoojia, joille moppi tarttuu käteen ilman sen kummempia muodollisuuksia tai virkamiesarmeijaa.

Eero Mattila:
"- Milloin koittaisi se aika, että hallinnon luomiin ongelmiin puututaan? Tämä sama Suomi-ilmiö on lähes jokaisessa virastossa. Hallinto toimii juuri päinvastoin kun sen pitäisi."

Tässä osut ongelman ytimeen. Maahanmuuton laadullisia kriteerejä tarkistamalla ja määrän sijaan meidän tulee kokeilla laadun korostamista jos se olisi win-win tilanne meille kaikille kuten tähänkin asti. Nyt aletaan vaatia tulosta tai annetaan päättäjille menolippu ulos.

Käyttäjän JouniMkip kuva
Jouni Mäkipää

Ei se maahanmuutto sinänsä ole kalista. Se tule kalliiksi kun mamuja aletaan kotouttaan kun siitä ei ole kenellään selkeää kustannusvastuuta. Esim. mamu pääsee VASTA vuoden kulttua opiskeleen Suomenkieltä kun kurssit (se ainoa) on täynnä. Tulkkipalvelut on mutta niitä varten mennään johonkin konttoriin taksilla jonne taksilla hurauttaa myös tulkki paikalle.
Uskoisin että työkykyä on jos siihen velvoitetaan ja tehdään se mahdolliseksi. Meidän pitäisi tosissaan saada työperäistä maahanmuuttoa mutta se on tehtävä läpinäkyvänä ja kustannustehokkaasti.

Eero Mattila

Maahanmuutto muuttuu kalliiksi nimenomaan suomalaisen virkakoneiston vuoksi. Jos maahanpyrkijöille annettaisiin työoikeus ja jopa velvollisuus hankkia itselleen töitä homma muuttuisi. Työn hankkiminen voisi olla jopa oleskeluluvan edellytys.
- Jokainen tulija voisi olla veronmaksaja paperinpyörityksen ajan sen sijaan, että tällä hetkellä jokainen pakotetaan valtion elätiksi ja aika moni ei tämän virkakoneiston passivoivan käsittelyn jälkeen enää töihin edes halua saati kykene.
- On myös erittäin epäinhimillistä laittaa ihminen odottamaan vuosiksi. Toki tiedän että suomalaisetkin joutuvat odottamaan, mutta tähän pitäisikin saada muutos.

Eero Mattila

Mun mutu -tuntuma perustuu omiin kokemuksiin. Olen työllistänyt muutamia ulkomaalaisia EUn ulkopuolelta sekä myös oleskelelupaa odottavia.
- Suomalaisen lainsäädännön mukaan palkka pitäisi maksaa pankkitilille, mutta tiliä ei saa avattua.
-> tilinavaamisen kytkeminen rahanpesuun on todella kaukaa haettua. Toki joudun itsekin kirjoittamaan selityksiä kun laitan omalle tilille muutaman satasen rahaa. Mutta rahanpesuun tällaisilla kankeilla säädöksillä ei ole mitään vaikutusta. Nordea kyllä välittää rahaa lähes varattomalle Airiston helmelle kun saaria tulee myyntiin. Kun rahaa siirtyy miljoonia kukaan ei kysele.
-> Jostain kumman syystä Nordean konttorissa ei kysellä myöskään Ruotsissa kun teet talletuksia omalle tilille?
-> Jos joku siivooja tai rakennusapumies ei saa pankkitiliä se ei millään tavalla estä rahanpesua. Se vain vaikeuttaa näiden henkilöiden työllistymistä. MOT.

-> Suomessa jostain syystä nämä holhousviranomaiset tekevät itsenäisen ihmisen elämän vaikeaksi. Tiedän kyllä että kun heittäytyy tekemättömäksi ja käy kadulle makaamaan saa holhousapua. Mutta jos yrittää itse elättää itsensä niin koko järjestelmä kääntyy vastaan ja ryhtyy epäilemään esim. rahanpesusta... tämä sama kohtelu on toki suomalaisella työttömällä. Mutta miksi ihmeessä tästä ei jo päästä eroon? Järjestelmä on kallis ja tuottaa vain tuskaa ihmisille. Miksi järjestelmässä työllistyvät virkamiehet eivät voisi kannustaa ihmisiä itsenäiseen elämään sen sijaan, että nyt valvovat ettei kukaan vaan tekisi mitään?
-> Onko suomalaisella virkamiehellä joku perusteellinen vika päässä kun aina pitää epäillä ihmistä joka tekee omia ratkaisujaan. Vasta sittenkö suomalainen virkamies voi levätä kun vaivutaan täydelliseen apatiaan?

Mikke Muutos

Kysymys kuinka monta maahanmuuttajaa on Vantaalla ja ns. kansalaisuuden omavia maahanmuuttajia jotka myöskin nauttivat Vantaan etuja, eli paljonko oikeasti yksi maahanmuuttaja maksaa kaupungille. Tässä yritetään pelastaa pientä kaupunkia joutumasta ahdinkoon mutta Keskusta yrittää saada poliittisia pisteitä avaamalla ovia maahanmuuttajille joten nyt on tosi kyseessä pelkään, että pieni kaupunki/kunta kaatu kustannuksiin sillä kulut eivät ole muutma vuosi vaan jopa seuraavat 70 vuotta per maahanmuuttaja.

Käyttäjän perttupulkkinen kuva
Perttu Pulkkinen

Samalla kyllä suomalaiset voisivat katsoa peiliinkin. Kantasuomalaiset työllistävät aivan mittavassa määrin lastensuojelua, joka on yhteiskunnan kannalta pääosin erittäin ei-toivottava, vaikka pakottavasti tarpeellinen lisäkulu.

Olen nähnyt satoja suomalaisia rapajuoppoja ja narkkareita yhteensä, ja niin kauan kuin tämä tilanne ei muutu, en hyväksy yksipuolista maahanmuuttokritiikkiä. Muuten kyllä maahanmuuttopolitiikasta saa keskustella, ja esim. palkkaepäkohtiin pitää puuttua alalla kuin alalla. Mistään ryhmästä ei saa tulla halpatyövoimaa.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Olen nähnyt satoja suomalaisia rapajuoppoja"

Eli niinpitkään kuin Suomesta löytyy yksikin juoppo voidaan maahantuoda täysihoidollla eläviä mamuja?

Esa Niemi

Perttu Pulkkinen:
"Samalla kyllä suomalaiset voisivat katsoa peiliinkin. Kantasuomalaiset työllistävät aivan mittavassa määrin lastensuojelua, joka on yhteiskunnan kannalta pääosin erittäin ei-toivottava, vaikka pakottavasti tarpeellinen lisäkulu.

Olen nähnyt satoja suomalaisia rapajuoppoja ja narkkareita yhteensä, ja niin kauan kuin tämä tilanne ei muutu, en hyväksy yksipuolista maahanmuuttokritiikkiä. Muuten kyllä maahanmuuttopolitiikasta saa keskustella, ja esim. palkkaepäkohtiin pitää puuttua alalla kuin alalla. Mistään ryhmästä ei saa tulla halpatyövoimaa."

Meillä on jo tarpeeksi tekemistä omien ongelmien kanssa, mutta se ei ole peruste lisätä ongelmia etenkin kun maahanmuuton laatua meillä on oikeus säädellä.

Maahanmuuttopolitiikka on politiikkaa siinä missä talous, sote, tai ympäristöpolitiikka. Keskustella saa ja se on normaalia demokraattista prosessia. Demokratiaa tai demokraattista prosessia ei tule nähdä mörkönä, jota tulisi ainakaan pelätä tai rajoittaa keskustelua. Meidän kaikkien yhteinen tavoite on onnistunut maahanmuuttopolitiikka, vaikka vastaanottokyvystä meillä lienee n. 5,5 miljoonaa eri mielipidettä tässä maassa.

Mikke Muutos

Pertti hyväksytkö maahantuonnin sivu ongelmat?, rikollisuus ja pahonpitelyt sekä naisiin kohdistuva erittäin raaka toiminta.

Rauno Mäkinen

Kuka on tämä Malmi - ihan outo tyyppi. Voihan niinkin ajatella että kun natsit ja sakasalaiset persut pelastettiin ( en tiedeä millä
perusteilalla)II maailamsoan jäkeen mm. meidän ja euroopan rahoilla natsien raakuuksien jälkkeisiltä tuhoilta ja nostettiin Saksa jaloilleen. Nyt kun Saksa ja Saksan pankit ovat tämän unohtanaet -onnenksi Kreikan uudet ajattelijat eivät ole tätä unontaneet. Kaikki meidän (avustus)rahat menevat suoraan saksalaisille pankeitll a muille monopolipanekeille = ei Kreikan kansalle ja Kreirikan kansan ja kasalaisdten hyvinvonnin parantamiseen ja tätä meidän persut eivät hyväksy ?

Lopuksi: Herra antaa viran - Herra antaa pätevytyde (rm.0071/1944)

Mikke Muutos

Tuossa laskelmassa ei ole otettu huomioon sivukulut kuten: sosiaalityöntekijöiden, virkavallan, tuomioistuimien, oppilaitoiksien, vankeinhoito, terveydenhuollon lisäntyneet työt (usein kalliit toimenpiteet), lisäksi hammashoito, liikkuminen, tarveharkinnainen jne. Kun kaikki huomioidaan ollaan avivan toisissa lukemissa. Miksi ei näitä kuluja koskaan esitetä sillä valtionhallinnossa on tarkat tiedot olemassa, ilmeisesti virkamieskoneisto pelkää sitä reaktiota joka tulisi kun kansalaiset huomaisivat kuinkapaljon maahanmuutto oikeasti maksaa. Näissä laskelmissa tulisi myös ottaa huomioon ns. ne jotka nyt lasketaan viranomaisten puolesta kanta Suomalisiksi vaikka eivät sitä ole.

Jari Leino

En epäile esittämiäsi lukuja, mutta kiinnostaisi tietää, mistä ne on otettu, jos kerran "Virkamiehet eivät ole esittäneet edes arviota."

Martti Pitkänen

Kuka on tämä Mäkinen - todella outo tyyppi. On se kumma, kuinka joku pystyy parilla rivillä julkituomaan puoluekantansa ja sivistystasonsa.

Juha Ikonen

Hyss...ei näistä saa puhua ääneen.
Kansalle syötetään propagandaa että tarvitsemme mamuja.
Joo,tarvitsemme työtä tekeviä ja vielä tarkennan ...JOS oman maan ammattilaisia ei löydy.
Poliitikot niputtavat mamut kaikki samaan karsinaan,eli he ovat hyödyksi Suomelle.
Mihin tarvitsemme esim.somaleita jotka eivät osaa välttämättä edes lukea ja joiden kulttuuriin ei kuulu niinkään työnteko.
Naiset sikiävat ainakin tuplasti sen mitä kantisväestö.Siinäpä sitä taas rahaa palaa kotouttamisiin ja muuhun.
Kansan työmoraali on jo nyt huolestuttava kun verorahat palavat muille kuin kantiksille.
Ugh...olen puhunut..

Arto Multisilta

Nomutta hei, jokos te nyt siellä Vantaalla olette unohtaneet ? Katainen se oli tai Stubb kun kertoi, että jokainen maahanmuuttajiin sijoitettu Euro tulee pian tuplana takaisin. Joten miettikää nyt miten sijoitatte nämä ylimääräiset miljoonat fiksusti, siellä Vantaalla....

Toimituksen poiminnat